Om behandlingen av dina personuppgifter  keyboard_arrow_down

Om behandlingen av dina personuppgifter

Nedan följer en kort sammanfattning av behandlingen av dina personuppgifter. För en detaljerad beskrivning, se dataskyddsbeskrivning (pdf).

Vad och varför?

Syftet med behandlingen av personuppgifter är att sköta uppgifter och tjänster som hör till placeringsfondsverksamhet samt skötsel av kundförhållandet och god kundservice. Vi måste juridiskt identifiera och känna till varje placerare som är vår kund och kunna rapportera korrekt till både kunden och myndigheterna (t.ex. skattemyndigheterna).

Behandlingen av personuppgifter grundar sig på våra rättsliga skyldigheter, andra myndighetsföreskrifter eller kundens samtycke.

Vem?

Personuppgifter behandlas av vår utbildade personal. Dessutom behandlas kundernas personuppgifter, till exempel i det postföretag vi använder för utskick, skatteuppgifter behandlas av skattemyndigheten och den registeransvarige för ägaruppgifter i OMX Helsinki 25 börshandlad fond är Euroclear Finland. Med andra instanser än myndigheter har vi ett avtal om att uppgifter behandlas och skyddas i enlighet med dataskyddsförordningen och förstörs när behandlingen är klar. Myndigheter är skyldiga att följa gällande lagstiftning.

Varifrån fås uppgifterna?

Vi får största delen av uppgifterna av våra kunder. Det är enkelt att uppdatera dina kunduppgifter i Min portfölj-tjänsten. Vi kontrollerar och kompletterar uppgifterna vid behov, t.ex. från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt Suomen Asiakastieto Oy:s tjänst.

Skydd av uppgifterna?

Personuppgifter behandlas huvudsakligen i vårt interna nätverk, som endast används av Seligson & Co:s personal. Personalen har tystnadsplikt. Datakommunikationen till Min portfölj-tjänsten är skyddad och du kan välja att endast ha tillgång till din Min portfölj med dina bankkoder.

Hur länge?

Uppgifter behandlas så länge som kundförhållandet är i kraft. Enligt våra principer raderas personuppgifter tidigast då 10 år har gått efter att kundförhållandet upphört. Uppgifter raderas dock inte om det är nödvändigt att lagra och behandla uppgifterna för att uppfylla en lagstadgad skyldighet eller av någon annan anledning.

Mina rättigheter?

Du kan sköta dina rättigheter enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning (t.ex. granskning av uppgifter) genom att kontakta vår kundtjänst. Dataskyddsombudet Mari Rautanen hjälper också gärna till.