Phoebus  keyboard_arrow_down

Vko 49/20: H&M

Phoebus   |     3.12.2020   
  1. Luin että H&M on saanut suurehkot sakot Euroopan tietosuojalainsäädännön rikkomuksesta (GDPR). Muuttaako tämä mitenkään suhtautumista yhtiöön? Suurin ongelma tuossa on mielestäni se, että H&M on kerännyt sellaista tietoa työntekijöistään, jota lain mukaan ei olisi saanut kerätä.

H&M tosiaan ilmoitti lokakuun alussa, että se oli saanut Hampurin tietosuojavaltuutetulta 35 miljoonan euron sakon siitä, että se oli kerännyt henkilöstöstään luvattomia tietoja Nürnbergin palvelukeskuksessaan. Yhtiö ilmoitti itse virheen tietosuojavaltuutetulle jo lokakuussa 2019.

Ei tietenkään ole hyvä asia, jos yhtiö rikkoo lakeja. Mutta minusta H&M reagoi asiaan kuten pitääkin, nopeasti, päättäväisesti ja avoimesti. Eikä minulla ole mitään syytä uskoa, että virhe olisi ollut muta kuin paikallinen moka (tosin iso sellainen). Siten tapaus ei vaikuta näkemykseeni yhtiöstä.

 

  1. Vaikuttaisi siltä, että H&M on saanut reivattua liiketoimintaansa parempaan suuntaan. Mutta mikä on Sinun käsityksesi yhtiöstä?

Pieniä valonpilkahduksia on tosiaan alkanut näkyä. Erityisesti tuntuu siltä, että uusi toimitusjohtaja Helena Helmersson tekee oikeita asioita.

Tilanne on toki edelleen vaikea kokorankriisistä johtuen. H&M teki kolmannella neljänneksellä (kesä-elokuussa) sentään jo 2,4 miljardia kruunua voittoa ennen veroja, eli lähes puolet edellisvuoden kolmannen neljänneksen tuloksesta. Mutta sen jälkeen koronatilanne on taas huonontunut. Tällä hetkellä 700 kauppaa on väliaikaisesti suljettuna, kun luku kesäkuussa oli 900 ja elokuussa 200.

Suuri ero entiseen on yhtiön digitalisoinnissa. Kun Karl-Johan Persson jatkuvasti avasi uusia fyysisiä liikkeitä, Helmersson sulkee tänä vuonna pysyvästi nettona noin prosentin H&M:n liikkeistä ja ensi vuonna tahti kiihtyy 5%:iin. Tämän mahdollistaa nopeasti kasvanut verkkomyynti, joka on jo yli neljänneksen yhtiön liikevaihdosta.

Myös Perssonin tapa jatkuvasti lanseerata uusia myymäläketjuja näyttää muuttuneen ja jos tulkitsen oikein, Helmersson keskittyy pikemmin tehostamaan olemassa olevia myymäläketjuja. Pidän sitä oikeana ratkaisuna.

Joten voi hyvin olla, että H&M alkaa olla oikealla tiellä. Mutta koronakriisin takia tie takaisin hyvään kannattavuuteen on vielä kovin pitkä. En siksi ole lisännyt yhtiön painoa salkussamme, vaan H&M on edelleen toiseksi pienin sijoituksemme, joka edustaa vain 1,6% rahaston arvosta.

 


Vastaan seuraavan kerran kysymyksiinne perjantaina 11. joulukuuta.


 

PhoebusBlogista

Hyvät Phoebuksen osuudenomistajat,

Vastaan näillä sivuilla sijoittajilta saamiini kysymyksiin (yleensä) perjantaisin. Yritän ryhmitellä kysymykset niin, että Phoebuksen kannalta mielestäni olennaisimpiin vastaan ensin. Näin keskustelun seuraaminen on toivottavasti helpompaa.

Muistakaa, että tyhmiä kysymyksiä ei ole. Hoidan teidän rahojanne, joten teillä on oikeus kysyä kaikesta, joka mieltänne askarruttaa. Toivon, että te myös käytätte tätä oikeuttanne. Arapaho-intiaanien sanoin: “If we wonder often, the gift of knowledge will come.”

Kysyä voitte sähköpostitse. En vastaa anonyymeihin kysymyksiin. Sen sijaan kysyjät säilyvät vastauksissani kaikki anonyymeinä. Siksi otan näihin viesteihin mukaan myös joitakin sellaisia kysymyksiä, joita kysyjä ei välttämättä ole tarkoittanut tähän blogiin.

Otan mielelläni vastaan kehitysehdotuksia.

Tässä blogissa esittämäni ajatukset eivät ole sijoitusneuvoja. Ensinnäkin siksi, että oikea neuvo riippuu jokaisen sijoittajan taloudellisesta tilanteesta. Toiseksi, en tässä syvenny käsittelemiini aiheisiin läheskään sillä tarkkuudella kuin varsinaisessa neuvonnassa pitää tehdä.

Asiakaskohtaiseen neuvontaan Seligson & Co:lla on konsultoivan varainhoidon palvelu, joka on maksullinen ja edellyttää erillistä sopimusta. Lisätietoja ja yhteyshenkilöt tästä.

Ystävällisin terveisin,

Anders Oldenburg, CFA
salkunhoitaja