Phoebus  keyboard_arrow_down

Vko 16/07: Tulikivi / Cloetta

Phoebus   |     18.4.2007   

 

  1. Salkunhoitajalta: Tulikivi

Tulikivi kertoi viime perjantain yhtiökokouksensa yhteydessä, että alkuvuoden liikevaihto on jäänyt odotuksista Suomessa ja Saksassa. Vertailukelpoinen liikevaihto laski ensimmäisellä neljänneksellä 5% ja tilauskanta laski 23%. Vaikuttaako tämä ajatuksiini Tulikivestä?

Eipä juuri. Tulikivihan kertoi jo viime vuonna muuttavansa jakelustrategiansa Suomessa niin, että tuotteet vedetään pois rautakaupasta ja keskitytään omiin erikoismyymälöihin, joiden peitto kasvoi merkittävästi Kermansavi-kaupan yhteydessä. Alkuvaiheessa on selvää, että näin suuri muutos vaikuttaa heikentävästi myyntiin.

Saksan heikkous oli sen sijaan minulle hieman yllättävää, vaikka arvonlisäveron uudistus olikin tiedossa. Olin olettanut, että Tulikiven vuodenvaihteessa 2005/2006 Saksassa tekemä suurehko jakelun uudistus vaikutti enemmän viime vuoden hyvään kasvuun kuin veromuutoksen aiheuttama varastovaikutus. Yhtiö oletti näköjään samoin. Saksan palautumisen aikataulu ja voimakkuus on siis hieman epävarmaa.

Meille nämä epävarmuudet voivat lähinnä tuoda uusia mahdollisuuksia. Tulikiven paino salkussamme on noin 6%, joka on hieman alempi kuin tavoitteeni – osake on nimittäin laskenut sen jälkeen, kun vähensin yhtiön painoa myymällä osan osakkeistamme. Näin ollen meillä on varaa lisätä omistustamme, jos sopiva hetki siihen tulee.

Sellainen voisi periaatteessa tulla ylihuomenna, kun Tulikivi kertoo ensimmäisen neljänneksen tuloksensa, joka tullee olemaan ”huono”. Alkuvuosihan on aina matalasesonkia, joten odotettua pienempi myynti vaikuttanee merkittävästi suhteelliseen tulokseen. Sen ei toisaalta pitäisi tulla kenellekään enää yllätyksenä.

Olennaista on, että Tulikivi on harvinaisen hyvin hoidettu yhtiö, jonka johtoon uskon lujasti. Tällä hetkellä markkinatkin uskovat yhtiöön – sen korkeahkosta arvostuksesta päätellen – mutta jos markkinoiden usko hiipuu, meille tarjoutuu uusia mahdollisuuksia. Tunnistatte ne parhaiten siitä, että tulette siinä vaiheessa pitämään minua melko hulluna ostaessani ”kriisiyhtiön” osakkeita. Silloin on yleensä fiksuinta ostaa.

  1. Cloetta Fazerin missiona on ilon ja nautinnon tuottaminen. Ovat onnistuneet, ainakin näin suklaafriikin mielestä. Putiikin ja etenkin tuotemerkkien brandi on vahva. Asema pohjoismaissa vahva, samoin tase. Likviditeetti ja kasvu olleetheikkoja jo kauan. Omistajien kesken kärhämää ja johdon arviointi hankalaa. Onko sinulla näkemystä yhtiöstä? Spekuloinnin vähäisyys ja vahva tase ja brändi ovat allekirjoittaneelle tärkeitä asioita. Oletko löytänyt alalta kiinnostavampia yhtiöitä?

Olet aivan oikeassa siinä, että yhtiö on taseeltaan vahva, kuten myös markkinaosuuksiltaan Suomessa (40%) ja Ruotsissa (24%). Makeismarkkinat eivät kuitenkaan näillä markkinoilla juuri kasva. Yhtiön tavoitteena on keskimäärin kasvaa 7-8% vuodessa, josta kaksi kolmasosaa pitäisi tulla yritysostoista.

Jotta orgaaniseen kasvutavoitteeseen (3% vuodessa) päästään, aseman on oltava nykyistä huomattavasti vahvempi uusilla markkinoilla, kuten Venäjällä. Se voi olla ihan realistinen visio keskipitkällä tähtäimellä.

Hitaasti kasvavassa firmassa ei ole sinänsä vikaa, jos vain arvostus heijastaa kasvun puutetta. Cloetta Fazer ei ole aivan niin kallis kuin ensi vaikutelma kertoo (P/E-luku 23x) koska sillä on suuri nettokassa, mutta kassallakin korjattuna P/E on 19x, joka minusta näin hitaasti kasvavalle yhtiölle on liikaa.

Korkea arvostus selittynee Fazerin ja Svenfeltin säätiön riidoilla yhtiön omistuksesta – markkinat näyttävät odottavan Fazerin tarjousta. Spekulointi ei siis mielestäni ole aivan niiin vähäistä kuin väität – se on vain eri muotoista spekulointia kuin yleensä.

Jos Cloetta Fazerin osto perustuu vain siihen, tuleeko Fazer ostamaan yhtiön pörssistä, mennään spekulaation puolelle, jota en mielelläni tee. Enkä mielelläni sijoita yhtiöön, jonka kaksi pääomistajaa ovat keskenään riidoissa. Vaikka yhtiö on ihan hyvä, se ei siis sovellu minun sijoitusfilosofiaani. Ainakaan nyt.

.