Phoebus  keyboard_arrow_down

Vko 18/14: Työmotivaatio/yhtiöX

Phoebus   |     28.4.2014   

1. Miten säilytät ”liekin palavana” työssäsi eli miten säilytät innostuksen työssäsi? Voisitko kertoa joitakin niksejäsi?

Varmaan ihan samalla tavoin kuin useimmat ihmiset, eikä minulla ole niksejä tarjota. En nyt väittäisi steppailevani joka päivä toimistoon, kuten Waren Buffett kertoo tekevänsä, mutta viihdyn työssäni ihan hyvin, ja se on tärkeintä.

Pienehkön yhtiön suurehkona omistajana voin itse vaikuttaa hyvin paljon siihen miten, milloin ja mistä käsin teen työni, ja tämä joustavuus sopii minulle. Pitkässä juoksussa tärkein kysymys on kuitenkin mielestäni ”miksi?”.

Suurin ero nykyisen salkunhoitajan työni (jota olen tehnyt 16 vuotta) ja entisen analyytikon työni (jota tein 9 vuotta) välillä on juuri ”miksi”. Minun oli ja on edelleen hieman vaikea nähdä, miten osakekauppaan innostaminen – joka on pankkiiriliikkeen analyytikon työtä – palvelisi kansantaloutta ja yhteistä hyvinvointia. Sen sijaan salkunhoitajana elän jatkuvasti toivossa, että voin osaltani auttaa tekemään ihmisistä edes hieman parempia sijoittajia ja siten turvata heille hieman vauraammat eläkepäivät.

Tämänkaltainen ”suuremman mittakaavan motivaatio” on minusta minkä tahansa työn mielekkyyden ehdottomasti tärkein lähde. Hyvin usein menestyneimpien yhtiöiden yrityskulttuuriin kuuluukin jokin ”suurempi tarkoitus” kuin vain tehdä omistajille rahaa. Ekokem säästää luontoa kierrättämällä jätteitä. Vacon säästää sähköä myymällä taajuusmuuttajia. Handelsbanken palvelee asiakkaitaan paremmin kuin muut pankit. Ja Seligson & Co toivon mukaan varjelee asiakkaitaan turhilta kuluilta ja ihmismielen joskus aiheuttamilta turhilta sijoitusvirheiltä.

2. Haluaisin kuulla mielipiteesi ja näkemyksesi TeliaSoneran toiminnasta ja tuloskehityksestä. Soveltuisiko yritys Phoebuksen sijoitukseksi, mikäli Uzbekistanin tilanne ratkeaisi suotuisasti?

Kommentoin lyhyesti puhelinoperaattoreita blogissa viikolla 12/11. Tilanne ei sen jälkeen ole muuttunut.

TeliaSonera maksaa hyvää osinkoa ja on varmasti alallaan ihan kelpo firma. Toimiala sen sijaan on ainakin minun mielestäni edelleen asiakaspalvelultaan Suomen toiseksi surkein, heti aikakausilehtitoimialan jälkeen. Yhtiöt kilpailevat kummallakin alalla edelleen uusista asiakkaista paremmilla tarjouksilla kuin ne antavat vanhoille asiakkailleen, eivätkä panosta olemassa olevien asiakkaiden palveluun. Se ei voi luvata kovin hyvää kannattavuuden osalta.

Aivan riippumatta siitä, mitä Uzbekistanissa tapahtuu pidän siksi epätodennäköisenä, että sijoittaisimme TeliaSoneraan tai muihin puhelinfirmoihin.


PhoebusBlogista

Hyvät Phoebuksen osuudenomistajat,

Vastaan näillä sivuilla sijoittajilta saamiini kysymyksiin (yleensä) perjantaisin. Yritän ryhmitellä kysymykset niin, että Phoebuksen kannalta mielestäni olennaisimpiin vastaan ensin. Näin keskustelun seuraaminen on toivottavasti helpompaa.

Muistakaa, että tyhmiä kysymyksiä ei ole. Hoidan teidän rahojanne, joten teillä on oikeus kysyä kaikesta, joka mieltänne askarruttaa. Toivon, että te myös käytätte tätä oikeuttanne. Arapaho-intiaanien sanoin: “If we wonder often, the gift of knowledge will come.”

Kysyä voitte sähköpostitse. En vastaa anonyymeihin kysymyksiin. Sen sijaan kysyjät säilyvät vastauksissani kaikki anonyymeinä. Siksi otan näihin viesteihin mukaan myös joitakin sellaisia kysymyksiä, joita kysyjä ei välttämättä ole tarkoittanut tähän blogiin.

Otan mielelläni vastaan kehitysehdotuksia.

Tässä blogissa esittämäni ajatukset eivät ole sijoitusneuvoja. Ensinnäkin siksi, että oikea neuvo riippuu jokaisen sijoittajan taloudellisesta tilanteesta. Toiseksi, en tässä syvenny käsittelemiini aiheisiin läheskään sillä tarkkuudella kuin varsinaisessa neuvonnassa pitää tehdä.

Asiakaskohtaiseen neuvontaan Seligson & Co:lla on varainhoidon palveluita, jotka ovat maksullisia ja edellyttävät erillistä sopimusta. Lisätietoja ja yhteyshenkilöt tästä.

Ystävällisin terveisin,

Anders Oldenburg, CFA
salkunhoitaja