Phoebus  keyboard_arrow_down

Vko 02/12: Costco / ”YhtiöX”

Phoebus   |     11.1.2012   

 

  1. Salkunhoitajalta: Costcon johto vaihtui

Vuosi on vaihtunut ja sen myötä toimitusjohtajiemme ikä ja virkaikä laskivat selvästi. Costco –kauppaketjua sen perustamisesta asti johtanut Jim Sinegal (75v) ilmoitti viime elokuussa, että hän jättää toimitusjohtajan tehtävät 1.1.2012. Uudeksi toimitusjohtajaksi Costcon hallitus nimitti Craig Jelinekin (59v), joka on viimeiset kaksi vuotta toiminut Sinegalin oikeana kätenä COO-tittelillä. Sinegal on Costcon käytettävissä vielä vuoden kestävän siirtymäkauden ajan ja jatkaa senkin jälkeen hallituksessa.

Normaalisti toimitusjohtajan vaihtuminen on epäjatkuvuuskohta, joka saa minut tavallista tarkemmin miettimään yhtiön roolia salkussamme. Uusi johtaja kun haluaa usein lyödä oman leimansa yhtiöön ja saattaa siten sekoittaa hyvänkin yhtiön strategiat ja yrityskulttuurin. Tässä tapauksessa en ole huolissani. Craig Jelinek tuli Costcoon myymälänjohtajaksi 28 vuotta sitten, vuosi yhtiön perustamisen jälkeen, ja on vuosien varrella toiminut Costcon johdossa eri tehtävissä ja eri maissa. Hän jos kukaan ymmärtää, mitkä ovat yhtiön tärkeimmät kilpailuedut ja miten yhtiön yrityskulttuuri toimii. Olisin äärettömän yllättynyt, jos hän jotenkin radikaalisti muuttaisi Costcon toimintatapoja.

Suhteellisen laaja ja ehdottomasti lukemisen arvoinen, viime viikolla tehty Craig Jelinekin haastattelu löytyy Motley Fool –sivustolla (linkit Osa 1Osa 2Osa 3).

Jokainen lukija vetää tällaisesta haastattelusta omat johtopäätöksensä, mutta minulle jäi vaikutelma, että Jelinek on juuri Costcon kaltainen kaveri: maanläheinen, kollegoitaan kunnioittava, säästeliäs ja nöyrä, mutta hyvin kunnianhimoinen.

Kiinnitin esimerkiksi huomiota siihen, kuinka hän painottaa keskijohdon ja työntekijöiden roolin Costcon menestyksen rakentamisessa, mutta ei mainitse omaa rooliaan. Huomasin myös, että hänellä on ollut vain kuusi autoa elämänsä aikana ja ostaa edelleen 18 dollarin pukupaitoja. Ja tietenkin sen, että hän pitää tärkeimpänä, että työnantaja kunnoittaa työntekijöitään, jolloin ei ole tarvetta siirtyä muualle vain paremman palkan perään. Hänen teesinsä yrityksen johtamisesta voisi ehkä tiivistää muotoon: ”Jos teet [moraalisesti] oikeita asioita riittävän yksinkertaisesti, hiljaa hyvää tulee.”

Jelinekin sopimus antaa hänelle vuosipalkkaa 650.000 dollaria, joka on toki enemmän kuin Sinegalin viimeiset 12 vuotta nostama 350.000 dollaria, mutta kaukana muiden tämänkokoisten yhtiöiden johtajien palkoista – silti kuitenkin ihan riittävä motivoimaan johtajaa hyvään työntekoon. Bonusta hän voi maksimissaan saada 200.000 dollaria vuodessa, joka on sama kuin Sinegalin maksimibonus on ollut. Kannattaa huomata, että Jelinekin palkka ei noussut, vaikka hänestä tuli toimitusjohtaja. Oletettavasti, koska hän jo oli yhtiön korkeimmin palkattu henkilö sitä ennen.

Itse asiassa kannattaa lukea koko Costcon palkitsemiskomitean selvitys tuoreen yhtiökokouskutsun sivuilla 12-18. Harvemmin palkitsemiskomitea kertoo, että johto on alipalkattu, että palkkoja ei kannata vertailla muihin alan yrityksiin tai, että korkeampi palkka ei motivoisi toimitusjohtajaa nykyistä enempää. Harvemmin myöskään toimitusjohtaja suosiolla luopuu puolesta osakebonuksestaan, jotta olisi kollegoidensa kanssa samalla viivalla, kuten Sinegal teki vuonna 2011.

Costco on monessa mielessä hyvin ainutlaatuinen yritys. Sen osoittaa myös se, että Berkshire Hathawayn 87-vuotias Charlie Munger on valittu Costcon hallitukseen vuoteen 2014 asti. Joku ehkä nauraisi ajatukselle, että hallituksessa on 90-vuotias. Itse luulen, että palkitsemiskomitean (johon Munger kuuluu) ainutlaatuisuus on hyvin pitkälle juuri hänen ansiostaan. Heikompi henkilö taipuu nopeasti normibyrokratiaan ja byrokraatithan niitä jättipalkkioita johdolle antavat – harvemmin omistajat.

Mutta, takaisin asiaan, eli Jelinekiin. Seattle Times –lehdessä oli joulukuussa toinen hänen haastattelunsa, joka on myös lukemisen arvoinen.

Samassa lehdessä oli myös Jim Sinegalin retrospektiivinen haastattelu. Se kertoo ehkä vielä enemmän Costcon tavasta toimia ja voi olla kiinnostavaa verrata vanhan toimitusjohtajan viestiä uuden toimitusjohtajan viesteihin. Haastatteluja lukiessa on kuitenkin syytä muistaa, että Sinegal on tottunut mediaan, Jelinek vielä ehkä ei.

Seattle Times –lehden erinomaiset, mutta turhan lyhyet haastattelut vievät minut toiselle sivuraiteelle. Media ihmettelee jatkuvasti, miten se voisi pärjätä uudessa digitaalisessa maailmassa. Hassua kyllä, se on mielestäni johtanut sijoitusmedian tason merkittävään huononemiseen viime vuosina, joka ymmärtääkseni ei johdu ainoastaan resurssien leikkaamisesta. Useimmat suomalaislehtien paperi- ja nettiversioiden talousartikkelit ovat tänään vain turhia referaatteja jonkin toisen tahon tuottamasta alkuperäissisällöstä. Sillä linjalla jatkaessaan media kuolee aivan varmasti, koska se on tarpeeton. Mutta Seattle Times osoittaa, miten paikallinen media voi oikeasti saada aikaan suurta lisäarvoa tekemällä sitä, mihin kukaan muu ei pysty: Seuraamalla parhaiten paikallisia uutisia.

Salkunhoitajana olen, erityisesti ulkomaisten yhtiöidemme osalta, hyvin riippuvainen siitä, että Seattle Timesin kaltaisia, fiksusti toimivia laatumedioita löytyy jatkossakin. Voin toki lukea Costcon vuosikertomuksia ja analysoida numeroita kyllästymiseen saakka (ja teen sen), voin liittyä jäseneksi 50 dollarilla ja kävellä tavarataloissa katsellen valikoimia, esillepanoa, asiakkaiden käyttäytymistä ja henkilökunnalta saamaani palvelua (ja teen sen), mutta en voi soittaa Jelinekille ja pyytää tapaamista. Tai voisin soittaa, mutta hänellä on parempaakin tekemistä, joten tapaamista en saisi. Siten johdon arviointi jää hyvin pitkälle ulkopuolisten tahojen tuottaman informaation varaan – koska on itsestään selvää, että johdon arvioinnissa yhtiön tuottama informaatio ei alkuunkaan riitä.

Entä miltä Costco nykyään sijoituksena muuten näyttää?

Mielestäni vähintään yhtä hyvältä kuin ennenkin. Viime tilikaudella, joka päättyi elokuussa, tulos per osake nousi 13% 3,30 dollariin ja oli 14% korkeampi kuin ennen finanssikriisin tuomaa lamaa vuonna 2008. Marginaalit olivat 2011 samat kuin 2010 ja 2008 – Costcon toimintafilosofiaan kuuluu antaa tehokkuushyödyt asiakkaille ja kasvun hyödyt omistajilleen. Ajatus on toiminut erinomaisesti jo 29 vuotta.

Niille, jotka eivät lainkaan tunne Costcoa, tässä lyhyt yhteenveto: Yhtiö on USA:n johtava ”varastokerho”, joka myy laatutavaraa jäsenilleen lähes omakustannushintaan. Bruttokate on vain 10,7% ja toimintakulut 10,0% liikevaihdosta. Tuloksesta 77% tuleekin jäsenmaksuista, viime vuonna 1,9 miljardia dollaria 35 miljoonalta jäseneltä (kortteja on 64 miljoonaa, mukaan lukien rinnakkaiskortit). Costcolla on 600 myymälää, joiden keskimääräinen pinta-ala on 13.000 m2 ja keskimääräinen myynti on 150 miljoonaa vuodessa. Yhtiön liikevaihto on 90 miljardia. Henkilöstöä on hieman yli 160.000.

Nykykurssilla 79,15 dollaria osakkeen P/E –luku viime vuoden tulokselle on 24,0x, joka on hieman korkea mutta ei mielestäni järjetön. Keskiarvo vuosina 2001-2010 oli 22,8x, eikä kasvupotentiaali ole nähdäkseni vähentynyt. Tase on vahvistunut, joten EV/EBIT –kerroin on viime vuodelle laskettuna 12,6x kun 2000-luvun keskiarvo oli 13,9x.

  1. Miksi otsikoit tiettyjä (varsinkin ei-Phoebus-yhtiöitä) koskevat kysymyksiä ”yhtiö x”?Ymmärrän otsikoinnin, jos vastauksesi on erittäin lyhyt, tyyliin ”en ole tutustunut, en tunne alaa” tms. Mutta jos vastaat noinkin laajan ja hyvän vastauksen kuten tänään, silloin en ymmärrä miksi et laita yhtiön nimeä otsikkoon. Asia on siis hyvin pieni, mutta oletan, että hyvin moni lukee vanhoja blogikirjoituksiasi juuri otsikkojen perusteella. Tekisi blogista huomattavasti käyttökelpoisemman!

Käytäntö saattaa vaikuttaa hassulta, mutta olet täsmälleen oikeilla jäljillä. Otsikoin näin, kun kysymys ei liity Phoebukseen. Kerroin asiasta viikon 37/07 blogissa.

Tarkoitus ei suinkaan ole huonontaa asiakaspalvelua. Mutta, blogin tarkoitus ei myöskään ole käydä läpi maailman kaikki noin 30-40.000 listattua yhtiötä. Olen tietääkseni vastannut ja tulen jatkossakin vastaamaan kaikkiin asiallisiin kysymyksiin. Te omistatte rahaston, joten teillä on oikeus kysyä kaikkea sen hoitoon liittyvää. Otsikointi on vain minun tapani erottaa mielestäni vähemmän oleelliset kysymykset Phoebusta koskevista.

Walgreensin osalta olet täysin oikeassa. Olisin hyvin voinut otsikoida sen ”Walgreens”, koska yhtiö liippaa hyvin läheltä Phoebuksen syvintä olemusta ja voisi olla salkussamme, jos vain uskoisin sen johtoon ja tulevaisuuden näkymiin. Useimmat ”yhtiöt X” eivät kuitenkaan liity millään tavoin Phoebukseen, ei nyt eikä tulevaisuudessa.

Huomaa, että blogissa on ”Haku” –funktio. Jos kirjoitat hakukenttään esimerkiksi ”Rapala” saat kaksi hakutulosta: Viikon 47/11 kirjoitukseni (otsikoitu ”yhtiöX”), joka koski vain Rapalaa, ja viikon 38/06 vastaukseni (otsikoitu vielä selvemmin ”jne”!), joka koski vähän kaikkea maan ja taivaan välillä. Erityisesti jälkimmäinen ehkä kertoo, miksi en laita kaikkia yhtiöiden nimiä otsikkoihin. Ne eivät mahtuisi.

Costco on sen sijaan otsikkokamaa. Nyt ja jatkossa.

.