Phoebus  keyboard_arrow_down

Vko 12/11: Omistusrakenne/yhtiöX

Phoebus   |     25.3.2011   

 

  1. Kuinka paljon vaikuttaa yhtiön omistusrakenne arvioinnissasi sijoittaessasi uuteen yritykseen? Onko tasainen jakauma omistajuudessa parempi, kuin selvä pääomistajuus? Esimerkkinä jälkimmäisestä esim. H&M.

 

Miten näet raaka-aineiden kallistumisen vaikuttavan H&M:n näkymiin? Stefan Persson ainakin nosti (käsittääkseni) omistustaan merkittävästi. Oston paikka?

 

Lopuksi terveiset Vaconin yhtiökokouksesta. Yhtiö on juuri niin hyvä kuin olet kertonutkin!

Kiitos terveisistä. Mukavaa nähdä, että Vaconin (ja Phoebuksen) omistajat seuraavat aktiivisesti yhtiönsä asioita!

Omistusrakenne ei ole minulle varsinainen sijoituskriteeri. Meillä on yhtiöitä, joilla on selvä, kasvollinen pääomistaja (H&M, Tulikivi, Vaisala), yhtiöitä, joilla on selvä ei-niin-kasvollinen pääomistaja (Vacon, Exel Composites, L&T, Konecranes, Seco Tools, HHLA) ja yhtiöitä, joiden omistusrakenne on hyvinkin levällään (Tieto, Air Liquide ja kaikki amerikkalaiset yhtiömme).

Pidän silti eniten siitä, että yhtiöllä on selvä kasvollinen pääomistaja. Edellyttäen tietysti, että tämä pääomistaja kohtelee muita omistajia tasavertaisina kumppaneina, joka ei aina ole itsestään selvää, kuten olemme Suomessakin nähneet esimerkiksi osakesarjojen yhdistämisten yhteydessä. H&M:n kohdalla arvostan hyvin paljon Stefan Perssonin julkisuudessa esittämiä mielipiteitä. Hänen poikansa on vielä kirjoittamaton kortti tässä suhteessa, mutta isän asenteet toivottavasti ovat periytyneet jälkipolvellekin.

On totta, että vaatefirmojen raaka-aineet, erityisesti puuvilla, ovat viime aikoina kallistuneet merkittävästi. Tämä koskee kaikkia alalla toimivia yhtiöitä, joten en osaa nähdä sitä kovin tärkeänä asiana. Se johtanee siihen, että vaatteet kallistuvat mutta en näe miten se vaikuttaisi yhtiöiden väliseen kilpailukykyyn.

Hinnankorotukset saattavat kestää vähän aikaa, jolloin alan kannattavuus voi väliaikaisesti hieman notkahtaa, ennen kuin kasvaneet kustannukset siirretään tuotteiden hintoihin. Mutta ennen myöhää ne siirtyvät hintoihin, koska toimiala ei tähänkään saakka ole ollut millään tavoin ylikannattava (eikä oikein voi olla, se on niin fragmentoitunut).

Olet oikeassa, että Stefan Persson lisäsi helmikuun alussa omistustaan ostamalla noin 7 miljoonaa osaketta noin 150 miljoonalla eurolla. Se ei kuitenkaan hänelle ollut kovin relevantti lisäys, hänhän omistaa ennestään  lähes 600 miljoonaa osaketta noin 13 miljardin euron arvosta. Toki on silti mukavaa nähdä, että hän uskoo yhtiöönsä.

Minä en ole lisännyt H&M:n painoa Phoebuksessa enkä näe tarvetta sitä merkittävästi lisätä. Edustaahan yhtiö jo 5,6% salkustamme ja on kuudenneksi suurin sijoituksemme.

  1. Mitä mieltä olet Tele2:sta? Olen lukenut yhtiöstä muutaman mielipiteen, joiden mukaan se on näkymiltään hieman H&M:ää muistuttava.

En tunne yhtiötä enkä tunne puhelinoperaattoreita. Kinnevik -ryhmähän on aina ollut hyvin innovatiivinen ja muistuttaa minusta toimintatavoiltaan melko paljon Richard Bransonin Virgin –ryhmää. En erityisemmin usko kumpaankaan – ne ovat hyviä kehittämään uusia yhtiöitä ja käymään yhtiöillään kauppaa, mutta olemassa olevan liiketoiminnan pysyvien kilpailuetujen luominen näyttää olevan heille vaikeaa. Se on toki vain minun mielipiteeni.

Yleisesti ottaen puhelinoperointi on bulkkibisnestä, jossa on pakko olla joko kilpailijoitaan kustannustehokkaampi tai palvelultaan ylivoimainen menestyäkseen. Tätä taustaa vasten on hieman outoa, että asiakaspalvelultaan kaikkein huonoimmat yhtiöt löytyvät juuri tältä alalta. Ainakaan itselleni ei tule mieleen juuri muita yhtiöitä kuin puhelinoperaattorit, aikakausilehtiyhtiöt ja eräät henkivakuutusyhtiöt, jotka panostaisivat voimakkaasti ulkoistettuun uusmyyntiin, unohtaen asiakaspalvelunsa. Jopa niin pitkälle, että potentiaalisille asiakkaille tarjotaan usein paljon parempia ehtoja kuin vanhoille, lojaaleille asiakkaille.

Ehkä näille yhtiölle pitäisi alkaa laskea tavanomaisen EBITin sijaan oletettavasti paljon alhaisempi EBSYC –tulos (Earnings Before Screwing Your Customers), jossa eliminoitaisiin vanhojen asiakkaiden maksama ylihinta, jolla subventoidaan uusien asiakkaiden hankinta?

Alalla siis pitäisi sinänsä olla hyvin tilaa yhtiölle, joka tarjoaa loistavaa asiakaspalvelua. Onko Tele2 sellainen, en osaa sanoa.

.